Ua
Українська

Ставки фрахту: поточна ситуація та прогнози

Ставки на перевезення вантажів усіма видами транспорту поводяться нестабільно, переважно зростають. Про поточний стан ринку, причини зростання ставок та прогнози на найближче майбутнє читайте консолідовану експертну інформацію.

АВТОМОБІЛЬНИЙ ТРАНСПОРТ

Ставки фрахту на автомобільні вантажоперевезення зростають уже тривалий час і, за всіма експертними висновками, продовжать зростати далі.

Динаміка середнього зростання ставок за основними напрямками імпорту з Європи до Росії в 2021 р. (за даними Департаменту маркетингу TELS)

rate_21.jpg

 

Які фактори впливають на зростання ставок:

Фактор 1: Зростання попиту

На ринку перевезень в/з Євросоюзу обсяги автомобільних вантажних перевезень за січень-жовтень 2021 року зросли на напрямі імпорту до Росії на 9,7%, експорт збільшився на 16,5% порівняно з аналогічним періодом 2020 року.

Попит на міжнародний автомобільний транспорт зростає разом із відновленням світової економіки.

Фактор 2. Дефіцит провізних можливостей

Перевищення попиту над пропозицією завжди підштовхує ставки вгору. Зростанню дефіциту провізних можливостей сьогодні сприяють кілька причин:

  • Збільшення попиту на перевезення (до 50% у деяких напрямках).
  • Тривале стійке скорочення кадрів водія. За даними IRU, у Європі 2021 року загальний дефіцит водіїв становив близько 400 тисяч. Йде постійна міграція кваліфікованих водіїв у західному напрямку. По мірі відновлення попиту на транспортні послуги дефіцит водіїв погіршиться і складе найближчого року в Росії 24%, у Європі – 17%.
  • Затори на кордонах зменшують кількість вільного транспорту під завантаження. На кордонах із Євросоюзом регулярно накопичуються черги з кількох тисяч вантажівок, які простоюють там по кілька діб.

Фактор 3. Зростання витрат перевізників

Витрати автомобільних перевізників тривалий час зростали швидше за динаміку зростання ставок на перевезення. Протягом минулого року ці витрати зросли настільки, що стримувати ставки ринок не в змозі. Витрати автоперевізників збільшуються через безліч причин:

  • Зростання вартості палива. На тлі збільшення світових цін на нафту з травня 2020 року в Європі постійно збільшується вартість пального, встановлюючи з жовтня минулого року нові рекорди. У Росії вартість пального стримується демпферними механізмами у межах інфляції. Проте цільовий показник інфляції в РФ становить 4%, а 2021 року інфляція становила більше 8%. Тож паливо в РФ теж подорожчало суттєво.
  • Подорожчання техніки. За даними аналітичного агентства Russian Automotive Market Research, за минулі п'ять років вантажівки в Росії подорожчали на 72,2%. Подібна динаміка відзначається на багатьох ринках. Витрати на техніку, що купується, збільшилися не тільки через її номінальну вартість, але і через збільшення відсоткових ставок за лізингами і кредитами.
  • Зростання оплати праці водіїв. Дефіцит водійського складу веде до того, що власникам транспортного бізнесу доводиться постійно збільшувати оплату праці водіїв для утримання цінних кадрів. За свідченням власників транспортних компаній, останні кілька років рівень оплати праці водіїв щороку піднімався щонайменше на 10%.
  • Збільшення витрат на організацію перевезень. Ускладнення та збільшення часу проходження кордонів потребує підвищених витрат. На кордоні Білорусі з Євросоюзом з грудня минулого року машини можуть стояти по кілька діб, що за грубими підрахунками коштує перевізнику приблизно 150 доларів на добу. Через поетапне введення в Євросоюзі положень Пакету мобільності зростають витрати перевізників на забезпечення необхідних умов відпочинку водіїв у країнах ЄС, повернення транспорту на свої бази та ін.

На додаток до вищезазначеного можна додати ще такі витрати бізнесу, як збільшення плати за дороги, інфляція, обвали курсів валют, санкційні обмеження, дисбаланси в імпорті та експорті (збільшення порожніх пробігів) та ін.

Думки про те, наскільки зростуть ставки на автомобільні вантажоперевезення у 2022 році, розходяться в діапазоні від 20% до 50%. За поточних тенденцій та слабких перспектив поліпшення ситуації на ринку перевезень іншими видами транспорту, зростання ставок на автомобільні вантажоперевезення до 50% цілком можливе.

МОРСЬКИЙ ТРАНСПОРТ

Однією з головних проблем на ринку морських контейнерних перевезень є затори в портах. Дані Seaexplorer (індекс, який відслідковує кількість суден, що простоюють у найбільших контейнерних портах світу) показують, що нині на якорі чи в рейді в ключових портах простоює близько 600 контейнеровозов. А це близько 10% всього контейнерного флоту.

Тому, незважаючи на те, що місткість світового контейнерного флоту в 2021 році збільшилася на 4,5% (до 24,97 млн. TEU), це не знизило напруженості в галузі через кратне збільшення часу затримки контейнерів у портах. Початок 2022 року поки що не викликає оптимізму. "Усі наявні дані вказують на те, що проблеми із заторами і збоями поки що тільки посилюються", - попереджає Sea-Intelligence.

Згідно з індексом Ocean Timeliness, термін доставки контейнерів зріс за час пандемії приблизно вдвічі. Для маршрутів з Азії до Європи середній термін доставки контейнера до пандемії був у діапазоні від 55 до 60 днів, 2 січня цей показник досяг 108 днів.

Експерти Центру економічного прогнозування Газпромбанку говорять про те, що з початку 2022 року середній індекс вартості морських перевезень у світі стабілізувався нижче від пікових показників вересня минулого року на 10% – на рівні $9,4 тис. за 40-футовий контейнер. Подальше зниження цін може статися після закінчення Нового року в Китаї (1–6 лютого), а в середньостроковій перспективі – по мірі введення в експлуатацію нових суден.

Експерти Газпромбанку зазначають, що обсяг світової морської торгівлі вантажами у контейнерах у світі за 2021 рік, за попередніми оцінками, зріс на 7–9%, і зростання продовжуватиметься. Тому і суттєвого зниження ставок фрахту не варто очікувати.

Утриманню фрахтових ставок на високому рівні сприятиме і той факт, що ставки чартеру контейнеровозів у січні піднялися до нових максимумів на тлі тривалого буму попиту на тоннаж, повідомляє Alphaliner. Ставки зростають у всіх сегментах флоту, але найбільш динамічне зростання відзначається у сегменті невеликих судів місткістю 3,5 тис. TEU. Контракт на фрахт такого судна терміном на 36 місяців зараз коштуватиме 60 тис. доларів на добу, хоча ще кілька тижнів тому ставка була в районі 45 тис. на добу.

ЗАЛІЗНИЧНИЙ ТРАНСПОРТ

На ринку залізничних контейнерних перевезень попит зростає великими темпами та впирається в інфраструктурні обмеження. Залізничні станції часто не справляються з потоком контейнерних поїздів, контейнери можуть простоювати в очікуванні розвантаження кілька днів.

«Додаткову напруженість ситуації надає складна обстановка у морських контейнерних перевезеннях, де ставки фрахту зросли в кілька разів, але разом із цим збільшилися потреби у перевезеннях, - пояснюють у прес-службі "РЖД Логістики". - Наразі відбувається розбудова глобальних логістичних ланцюжків. Цей процес досить тривалий і болючий, тому миттєвого вирішення ситуації чекати не варто». За оцінкою “РЖД Логістики”, ситуація увійде в робоче русло не раніше початку 2023 року.

Перевезення контейнерів по мережі залізниць Росії в 2021 році зросло на 12,1% щодо 2020 року і склало 6,5 млн TEU. Транзит збільшився на 34,4% і перевищив 1 млн. TEU.

Кількість рейсів контейнерних поїздів Китай – Європа зросла за минулий рік на 22% щодо 2020 року та становила 15 тис., повідомляє інформаційне агентство Xinhua. У 2,6 рази збільшився транзит контейнерів із Китаю до Європи через Калінінград.

Китайська газета Global Times (Хуаньцю шибао) опублікувала результат опитування учасників ринку контейнерних залізничних перевезень на тему можливого скасування державних субсидій на експортні перевезення. Респонденти очікують повного скасування субсидій у 2022 році.

Нагадаємо, з 2012 року китайський уряд субсидує залізничні перевезення з метою стимуляції експорту китайської продукції. Субсидії дозволили різко знизити ставки на залізничні перевезення в середньому з 9 до 5 тис. $/FEU з подальшою стабілізацією на рівні 5,5 тис. $/FEU.

Останні два роки уряд Китаю цілеспрямовано скорочував субсидії зі зростанням попиту. Наразі субсидії компенсують китайській залізниці близько однієї тисячі доларів за контейнер.

Ставки на контейнерні перевезення з Китаю до Росії та Європи залізницею зростуть не тільки через очікуване скасування китайських субсидій та збільшення попиту. Відповідно до прийнятої в РФ нової транспортної стратегії, індексація Російською залізницею тарифів на контейнерні перевезення становитиме майже 12%.

АВІАЦІЙНІ ПЕРЕВЕЗЕННЯ

Обсяг вантажних авіаперевезень у світі за підсумками 2021 року зріс на 6,9% порівняно з доковідним 2019-м, повідомляється в прес-релізі Міжнародної асоціації повітряного транспорту (IATA). При цьому провізні можливості значно скоротилися через кратне зниження кількості пасажирських рейсів, які використовувалися для перевезення вантажів у багажних відділеннях.

Згідно з даними Baltic Exchange Airfreight Index і TAC Freight, що відслідковують коливання цін на перевезення вантажів повітрям, у грудні 2021 року ціни на маршрутах з Шанхаю до Північної Америки вперше досягли $14 за 1 кг вантажу - всього за три місяці ціна зросла майже вдвічі. Аналогічне зростання було зафіксовано і на маршруті з Гонконгу до Європи та США, а також на трансатлантичних маршрутах між Франкфуртом та Північною Америкою.

Ринок авіаперевезень із Китаю ще тривалий період характеризуватиметься дефіцитом провізних можливостей, у тому числі через заборону Управлінням цивільної авіації Китаю перевозити вантажі (за винятком товарів медичного призначення) у салонах пасажирських літаків. Поширення нового штаму коронавірусу не дозволить найближчим часом відновити авіасполучення. Отже, ставки авіафрахту з Китаю, що виросли до рекордного рівня, в 2022 році навряд чи підуть стійко вниз.

Агентство з авіаційної безпеки Європейського союзу (EASA) та Федеральне управління цивільної авіації США (FAA) поки що продовжують тимчасові дозволи на розміщення вантажів у пасажирських салонах літаків до липня 2022 року.

Використані джерела: Департамент маркетингу TELS, ТАСС, ati.su, rzd-partner.ru, infranews.ru, seanews.ru